Optimer din træning

By | 23. maj 2017

Uanset hvilken sportsdisciplin du dyrker er der nogle helt fundamentale elementer, som er vigtige, hvis du ønsker at opleve resultater og præsterer optimalt – både når du træner og er i kamp.

Den rigtige kost

BCAA

Kosten er uden tvivl en af de vigtigste elementer overhovedet. At du får den rigtige nærring både på mikro og makro niveau er helt essentielt for at din krop kan præstere godt. Er du en aktiv sportsudøver bør du derfor sørge for at få tilstrækkeligt med protein, fedt og kulhydrat. Er du i underskud på disse makro nærringsstoffer vil du ikke kunne levere en god indsats. Du bør også have tjek på om du får nok vitaminer og mineraler. Vitaminer og mineraler er livsvigtige, og bare et lille underskud kan påvirke din præstation.

Kosttilskud

Som aktiv sportsudøver skal du have tjek på kosten for at præstere godt. Ønsker du at præstere lidt bedre kan du eventuelt vælge at supplere din kost med et tilskud af eksempelvis mineraler eller vitaminer. Det kan være vanskeligt for nogle mennesker, som er meget aktive at nå at indtage tilstrækkeligt i løbet af en dag. Derfor kan et tilskud af BCAA eller protein også være med til, at du får nok af det, som du har brug for. Derudover kan der være forskellige fordele forbundet med indtagelsen af kosttilskud.

Søvn

I nutidens præstationssamfund er der alt for lidt fokus på søvn. Det er blevet in og smart, at kunne fungere på højeste niveau på lidt søvn – sandheden er bare, at det kan du ikke. Udsætter du din krop for et underskud af søvn igennem en længere periode kan det have fatale konsekvenser på længere sigt. På kort sigt påvirker det din præstation både fysisk og psykisk. Dine kognitive evner bliver dårligere, og det bliver sværere at træffe gode beslutninger. Din krop kan heller ikke køre på samme niveau fysisk.

Det variere selvfølgelig fra person til person hvad tilstrækkeligt søvn er. Søvnbehovet kan være individuelt og kan ligeledes skifte gennem livet. Som teenager og barn har du behov for ekstra meget søvn, da din krop udvikler sig meget. Senere i livet kan du muligvis nøjes med lidt mindre søvn. Det handler om at lytte til kroppen, og vurdere om du er veludhvilet. Som tommelfingerregel kan du gå efter at sove 8 timer.

Dyrker du meget sport kan det påvirke dit søvnbehov.

Uanset hvilken sportsdisciplin du dyrker er der nogle helt fundamentale elementer, som er vigtige, hvis du ønsker at opleve resultater og præsterer optimalt – både når du træner og er i kamp.g kan ligeledes skifte gennem livet. Som teenager og barn har du behov for ekstra meget søvn, da din krop udvikler sig meget. Senere i livet kan du muligvis nøjes med lidt mindre søvn. Det handler om at lytte til kroppen, og vurdere om du er veludhvilet. Som tommelfingerregel kan du gå efter at sove 8 timer. Dyrker du meget sport kan det påvirke dit søvnbehov.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *